Zielona Strona Gotowania

Kuchnia roślinna by Lena Green
pasta weganska jajeczna z awokado do rollo torilli kanapek dip rzodkiewka rzeżucha szczypiorek majonez
Śniadania, Lunche i Brunche Sosy, pasty, dodatki do dań Szybko i smacznie Wielkanoc

Pasta o jajecznym smaku z awokado i bez

Muszę przyznać, że kiedyś bardzo lubiłam wszystko co miało jajeczny smak. Pierwsze wspomnienie lodów z dzieciństwa – zabajone:)
W wegańskim świecie wypieków i deserów słodkawy smak jajek zastępuję wanilią, ale co z innymi potrawami? Poszukiwania trochę trwały, bo przepisy na potrawy, które z natury powinny być jajeczne, w wynalezionych przeze mnie wege wersjach, ciągle omijały kwestię jajecznego smaku.. Na szczęście, po lekturze kilku książek kucharskich, w końcu znalazłam mój graal  – Czarną sól!!! ( Kala Namak /sól Ajurwedyjska). Kiedy użyłam tej soli po raz pierwszy, żeby przyprawić majonez, nie mogłam uwierzyć w moc tego cuda! Od momentu tego wiekopomnego odkrycia, czarna sól trafia do moich tofucznic, cieciornic, ale i smarowideł na chleb, nadając im niepowtarzalnego jajecznego smaku (podobnie jak jajka, Kala Namak zawiera siarczany sodu, siarkowodor i siarczki żelaza, stąd podobieństwo w smaku i zapachu).
Chyba każdy zna pomysł na wege twarożek kanapkowy z ziaren słonecznika? To teraz uwaga – wystarczy zamiast płatków drożdżowych dodać do niego czarnej soli i mamy praktycznie pastę jajeczną:) A już co do niej dodamy to chyba tylko kwestia wyobraźni:)

Czas przygotowania – 15 minut

Składniki na wersję zwykłą i z awokado

  • szklanka nasion słonecznika, wybieram nasiona eko
  • odrobina wody
  • Przyprawy: sól, pieprz, sól czarna, musztarda, ocet jabłkowy / sok z cytryny
  • Opcjonalnie – pół awokado

Opcjonalnie:

  • Jeśli chcemy żeby pasta była gładsza – dodajmy silken tofu, albo wege majoneziku
  • Jeśli chcemy żeby pasta była treściwsza – dodajmy bezsmakowego oleju np. rzepakowego

Dodatki:

  • rzodkiewka
  • szczypiorek
  • koperek
  • rzeżucha

pasta weganska jajeczna z awokado do rollo torilli kanapek dip rzodkiewka rzeżucha szczypiorek majonez

Po kolei:

  1. Nasiona parzymy przez kilka minut wrzątkiem, płuczemy i wsypujemy do blendera
  2. Słonecznik mielimy na gładką masę dodając odrobinę octu / soku z cytryny i tyle wody żeby uzyskać pożądaną konsystencję. Jeśli planujemy dodać tofu, albo olej to też dobry moment.
  3. Przyprawiamy szczyptą soli, soli czarnej i pieprzu
  4. Dopracowujemy przyprawianie. Im więcej dodamy soli ajurwedyjskiej tym bardziej “jajeczna” będzie nasza pasta. Jeśli chcemy, dodajmy więcej rzeczy kwaśnych – musztarda / ocet / sok z cytryny, albo ostrych – pieprz.
  5. Jeśli mamy w domu wege majonezik to tak jak w zwykłej paście jajecznej – po zmieleniu słonecznika (odpowiedni strukturalny naszych jajek) zacznijmy przyprawianie właśnie od majonezu
  6. Ja uwielbiam wersję tej pasty z dodatkiem awokado (osobiście awokado nie blenduję tylko rozprawiam się z nim widelcem). Jeśli nie dodaję tłuściutkiego awokado dodaję trochę oleju rzepakowego.

Pomysły na podanie:

  • jako pasta na kanapki
  • jako wypełnienie do “rollo” (przepis na pszenne tortille jak na ciasto na pierogi, tyle że 1/5 porcji wody zastępujemy oliwą żeby placuszki / tortille po smażeniu zostały miękkie)
  • jako dip > porada > pastę w wersji z dodatkiem awokado można fajnie podać w łupinie po awokado, nie zapomnijmy jej tylko dobrze umyć, ładnie przeciąć, wyjąć dokładnie miąższ i przetrzeć skórkę od środka cytryną żeby nie ściemniała:)

Smacznego

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *