Zielona Strona Gotowania

Kuchnia roślinna by Lena Green
chrupiace weganskie kotlety z soczewicy pieczone na drewnianej desce ziemniaki szklo lubczyk
Dania obiadowe Dania z kasz Featured Szybko i smacznie

Pieczone kotlety z lubczykiem, wyjdą każdemu!

Koniec kwietnia, na reszcie mamy dostęp do świeżego lubczyku! Ja mój zakupiłam od Krótka Droga – strasznie się ciesze, że we Wrocławiu są miejsca, gdzie mogę kupować roślinki, które są nie tylko eko, ale i lokalne:D
Wiecie co jest jedna z najbardziej niedocenionych mocy lubczyku? SMAK UMAMI! To lubczyk był inspiracją dla znanej przyprawy magi (która, jeśli spojrzycie na etykietę już niestety z lubczykiem nie ma za wiele wspólnego..) i to dzięki lubczykowi, możemy dać duużo mniej sosu sojowego do zupy / kotletów, a nadal będą one pełne tego smaku. Zimą można użyć suszonego / mrożonego, ale najlepszy jest świeży:)

Jakiś czas temu napisałam artykuł o tym jak komponować roślinne kotlety. Pracując nad tym przepisem, sama korzystałam ze swoich porad i proporcji i zgadnijcie co – podziałało i efekt był rewelacyjny za pierwszym razem!

Czas przygotowania – 20 minut + pieczenie

Składniki:

  • szklanka czerwonej soczewicy, będziemy ją gotować
  • kostka tofu (180-200 gram)

Dodatki:

  • ztarkowana marchewka (super łączy się ze słodkawym smakiem soczewicy)
  • ztarkowana ćwiartka selera (jego wytrawny smak super podkreśla smak lubczyku), ewentualnie zastępujemy go pietruszką. Możemy też użyć pietruszki dodatkowo (np. jedna mała), co da nam jeszcze wytrawniejszy smaku kotletów.
  • listki z całej gałązki lubczyku (duża garść)
  • ząbek – dwa czosnku
  • można dodać małą cebulkę
  • garść natki pietruszki – zrównoważy smak lubczyku
  • płatki owsiane 7-10 łyżek (zależy jak wilgotna będzie soczewica po ugotowaniu)
  • 6 łyżek oliwy z oliwek (kotlety będą soczystsze i dłużej wilgotne)

Przyprawy:

  • łyżka – dwie sosu sojowego
  • łyżka – dwie octu jabłkowego
  • łyżeczka-dwie musztardy, polecam ostrą
  • łyżka – dwie majeranku
  • pieprz, sól

kotlety weganskie bez jajek z soczewicy ustawione pionowo na drewnianej desce lubczyk w słoiczku wiejskie klimaty ziemniaki pietruszka

Po kolei:

  1. Gotujemy soczewice na sypko, nie rozgotujmy jej
  2. 3/4 ostudzonej soczewicy blendujemy z: tofu, czosnkiem, cebulą i 5 łyżkami płatków owsianych
  3. Tarkujemy warzywa, siekamy lubczyk i natkę
  4. Dodajemy nie zblendowaną soczewice, resztę płatków, oliwę i przyprawy
  5. Mieszamy, dopracowujemy przyprawianie (smaki ostre – pieprz / musztarda, smaki kwaśne – musztarda / ocet, smaki ziemiste – suszone zioła, smak umami – lubczyk / sos sojowy)
  6. Wykładamy papier do pieczenia na blaszkę i smarujemy go lekko olejem, ja wybieram sezamowy dla dodatkowego “dymnego” smaku, ok będzie też olej rzepakowy / kokosowy
  7. Zwilżonymi wodą (ja stawiam miskę z woda obok blaszki) rękoma formujemy kulkę na kotlet, jeśli kulka ładnie się trzyma kładziemy ją na blaszce i spłaszczamy palcami. Jeśli masa jest za rzadka – dodajemy płatków i odstawiamy na chwilę, żeby masa “naciągnęła”.
  8. Kotlety pieczemy w 180 stopniach około 35 minut – aż będą złociste i chrupiące, możemy pod koniec je przewrócić, ale to nie jest konieczne

Warto wiedzieć:

  • dzięki tofu i oliwie kotlety pozostaną wilgotne i soczyste w środku
  • dzięki pieczeniu, a nie smażeniu kotlety będą mniej tłuste a za to super chrupiące
  • zwilżanie woda rąk pomiędzy formowaniem kulek sprawi, że masa nie będzie się lepić do rąk

Polecam z ziemniaczkami, kiszona kapustą, surówką z pora czy kapusty włoskiej. KOTLETY SPRAWDZA SIĘ TEŻ REWELACYJNIE W KANAPKACH posmarowanych np. musztardą i z dodatkiem ogórków konserwowych.

Smacznego! 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *